ikona objektyOBJEKTY

služby, kultura, zdravotnictví ...

ikona dopravaDOPRAVA

individuální a hromadná

ikona zelenZELEŇ

zahrady, parky,
stezky

ikona mapaMAPA

systém zobrazení objektů na mapě

CZ / EN

Jednání Pracovní skupiny pro jednotnou metodiku mapování a kategorizace přístupnosti prostředí 20. dubna 2022

ZÁPIS

FA ČVUT, seminární místnost (akvárium), Thákurova 9, Praha 6 + online (administrátor POV)

středa 20. dubna 2022, 10:00 – 12:00

PROGRAM:

  • Metodické postupy vyhodnocování a kategorizace přístupnosti zastávek veřejné hromadné dopravy
  • Mapování vlakových stanic a zastávek
  • Další podněty jednotlivých členů PS. Diskuse.

SEZNAM ÚČASTNÍKŮ:

Carbol Pavel, Opavskem bez bariér, z.s.

Filipčík Mirek, Magistrát města Ostrava

Krčál Jan, Fakulta dopravní ČVUT

Lanzová Dagmar, NRZP

Novák Petr, Ministerstvo pro místní rozvoj

Novotný Milan, Spolek pro podporu cestování handicapovaných

Rossi Eva, Magistrát města Olomouce

Soukopová Lenka, Magistrát města Olomouce

Tomandl Jan, Pražská organizace vozíčkářů, z. s.

Vyoralová Zdeňka, Trend vozíčkářů Olomouc

Zamastilová Romana, Česká abilympijská asociace

Zezulová Jana, ELSA ČVUT

Hosté:

Černohous Aleš

Eyblová Dita, MD

Harcubová Marie

Hluštík Tomáš

Novotná Kateřina, Pražská organizace vozíčkářů, z. s.

Zahájení. Odsouhlasení zápisu z minulého jednání. Návrh na přesunutí jednání PS do online režimu – bez námitek.

1) Metodické postupy vyhodnocování a kategorizace přístupnosti zastávek veřejné hromadné dopravy

Kateřina Novotná představila formuláře a metodické pokyny pro sběr dat u zastávek VHD (ucelený materiál k dispozici na https://presbariery.cz/cz/component/phocadownload/category/7-metodika-a-koncepce?download=164:zastavka-verejne-dopravy-metodika)

+ prezentace interní metodiky pro kategorizaci přístupnosti zastávek VHD Pražské organizace vozíčkářů

  • Pavel Carbol navrhuje více zohlednit, zda je zastávka zastřešená, či nikoliv. Dále upozornil, že v Opavě se nahrazuje vozový park Autobusů SOR za pohodlnější MAN.
  • Proběhla diskuze o vhodné výšce nástupní hrany s důrazem na v praxi používanou hodnotu 160 mm.
  • Milena Antonovičová upozorňuje, že šířka nástupiště 1700 mm je v případě přístupné zastávky málo, vzhledem k délce výklopné plošiny.
  • Dagmar Lanzová upozorňuje, že 1700 mm předepisuje norma
  • Milan Novotný se dotazuje, jak bude přistupováno k dočasným zastávkám
  • Dagmar Lanzová reaguje, že toto nelze postihnout a uhlídat
  • Kateřina Novotná představila metodiku kategorizace tramvajových zastávek, kterou vytvořil a využívá DPP již v minulosti

Všechny podklady k tomuto bodu budou zaslány členům skupiny k nastudování. Bude předmětem diskuze na dalším jednání.

2) Mapování vlakových stanic a zastávek

Jan Tomandl prezentoval rozpracovanou metodiku pro hodnocení přístupnosti vlakových nádraží a zastávek, připomněl dosavadní vývoj.

  • Dagmar Lanzová k bodu uvádí, že SŽ má data k výšce nástupních hran
  • Jan Tomandl a Milena Antonovičová navrhují vyvolat schůzku s SŽ a navrhnout případnou spolupráci
  • Jan Tomandl upozornil na rozpor ikony přístupnosti a podrobné informace na portálu SŽ
  • Milan Novotný nabídl přípravu materiálu pro jednání se SŽ

Všechny podklady k tomuto bodu budou zaslány členům skupiny k nastudování. Bude předmětem diskuze na dalším jednání.

3) Další podněty jednotlivých členů PS. Diskuse.

  • Na základě připomínek Pavla Carbola byla dopracována metodika pro mapování ubytovacích zařízení z roku 2018. V případě, že je součástí koupelny pouze vana, musí být upravená pro přesun a k dispozici musí být dostatečný manipulační prostor. Takový prostor pak může být hodnocen nejlépe jako částečně přístupný (viz příloha).
  • Pavel Carbol vznesl dotaz po jakých úsecích měřit vzdálenost při mapování komunikací a tras. Jan Krčál reaguje, že tento úsek je třeba zvolit individuálně v závislosti na délce a povaze trasy. Nutné je měřit vždy při viditelné změně povrchu, šířky, nebo sklonu trasy.
  • Jan Krčál souhlasil, že reviduje tuto metodiku a dopracuje pro zveřejnění.
  • Milan Novotný krátce promluvil o projektu českoněmecké spolupráce při mapování tras v libereckém kraji. Na příští pracovní skupině bude projekt blíže představen.

Jednání Pracovní skupiny pro jednotnou metodiku mapování a kategorizace přístupnosti prostředí je realizováno za přispění prostředků státního rozpočtu ČR z programu Ministerstva pro místní rozvoj.